pomorskie muzeum motoryzacji

pomorskie muzeum motoryzacji

adres: Karczemki k/Gdańska 
inwestor: Fundacja Pomorskie Muzeum Motoryzacji
pow. użytkowa: 1766m2 
data powstania projektu: 2012r.

Mając na uwadze, iż planowany budynek przeznaczony jest dla prywatnej kolekcji pasjonata motoryzacji, projekt traktuje prezentowane auta niczym „matchbox’y” – zabawki, marzenia niemal każdego chłopca. 
Eksponaty poustawiano na różnych „półkach” (rampach, antresolach). Niektóre z nich „są jeszcze w opakowaniach” (szklanych kostkach na elewacji). 
Projekt stanowi jednocześnie współczesną, autorską interpretację charakterystyczny cech architektury kaszubskiej. 
Zdecydowano się na użycie poniższych elementów i cech charakterystycznych dla obiektów architektury regionalnej: 
prosta, oszczędna bryła. 
podcień – stanowi główny element kompozycji bryły – podkreśla wejście do budynku:
deski na elewacji w układzie pionowym 
elewacja skromna, pozbawiona ornamentu 
ciemna (brązowo-czarna) kolorystyka elewacji.
Zupełnie inna funkcja (publiczna), a także inne możliwości techniczne niż w czasach kiedy kształtowały się charakterystyczne cechy lokalnej architektury, wpłynęło na świadomą decyzję odróżnienia budynku muzeum od archetypowej formy domu jednorodzinnego. 
Wyraz architektoniczny budynku tworzy monochromatyczny, drewniany pawilon, z wyniesionym narożnikiem i podcieniem podkreślającym wejście oraz nadającym bryle nieco dynamiki. Wysokością obiekt koresponduje w okoliczną zabudową, zaś horyzontalna forma i czarno-biała kolorystyka ma nadać budynkowi reprezentacyjny, publiczny charakter. 
Monochromatyczna, matowa bryła stanowi tło dla umieszczonych w szklanych  kostkach błyszczących, kolorowych samochodów, Auta ożywiają elewacje, podkreślają funkcję budynku, a także umożliwiają  „odświeżanie” wyglądu budynku jedynie poprzez ich wymianę.  
Szklane kostki uzupełniają ażury okien części biurowej i hotelowej, utworzone w postaci „przekręconych” desek elewacyjnych.
Wielopoziomową salę ekspozycyjną (z antresolami, kładkami i pochylniami) opracowano w celu usytuowania na niewielkiej przestrzeni możliwie dużej ilości aut z zachowaniem atrakcyjnego ich wyeksponowania. Każdy z prezentowanych samochodów będzie można dobrze obejrzeć z przodu, z tyłu, boku. Linię aut będzie można podziwiać z bliska i daleka, z różnej wysokości, uatrakcyjniając prezentację. Dodatkowo jednoczesny widok wielu samochodów w różnych płaszczyznach, kierunkach i poziomach powinien tworzyć atrakcyjną i dynamiczną ekspozycję.